Programma 2016

Home / Programma 2016
10.30 uur

11.00 – 11.15

11.15 – 12.30

12.30 – 13.30

13.30 – 14.15

14.15 – 14.30

14.30 – 15.15

15.15 – 15.30

15.30 – 16.15

16.15 uur

16.15 uur

Ontvangst en rondleiding voor liefhebbers

Opening

Keynote sessie ”Fact-checking the EU Referendum”
door Anthony Reuben (Anthony Reuben, Reality Check, BBC News)

Lunch

Ronde 1 voor alle workshops

Pauze/wisselmoment

Ronde 2 voor de helft van de workshops

Pauze/wisselmoment

Ronde 3 voor de helft van de workshops

TUZE innovatiecoördinatorenberaad (voor Nederlandse opleidingen)

Plenaire afsluiting en borrel

 

 

Workshops

WORKSHOP 1, Arteveldehogeschool Gent. ‘Elk leven is een verhaal’

Door Eva Moeraert, audiodocente.

Het project ‘Elk leven is een verhaal’ van naar voor. Evazal in de workshop uit de doeken doen hoe het project tot stand kwam, hoe de aanpak verliep, welke resultaten geboekt werden .

WORKSHOP 2, CHE / Christelijke Hogeschool Ede. ‘Foute feiten’

Door Karlijn Goossen.

Foute Feiten. Journalistiek is in essentie “a discipline of verification” (Kovach & Rosenstiel, 2014: 9). In een gemediatiseerde wereld waarin 24/7 ‘nieuws’ beschikbaar is via alle mogelijke sociale en massamedia, lijkt deze constatering belangrijker en relevanter dan ooit. De noodzaak tot en vraag naar het checken van de feitelijkheid van informatie, gebeurtenissen en beweringen is dan ook exponentieel toegenomen. Niet voor niets is fact-checken een staande praktijk bij veel vooraanstaande nieuwsredacties. Het Duitse opinieblad Der Spiegel heeft tachtig fact-checkers in dienst die elk verhaal vóór publicatie tot in elk detail fact-checken en ook in de VS is fact-checking een van de belangrijkste afdelingen op veel redacties. In Nederland gebeurt het op de journalistiekopleidingen in Tilburg en in Leiden, en in toenemende mate ook bij ‘jongere’ nieuwsmedia als De Correspondent en NRC Next. Fact-checken is in, en om goede redenen. Aan veel nieuws zit een luchtje of erger.
Om journalistiek studenten te trainen in fact-checking heeft de opleiding Journalistiek CHE twee jaar geleden het seminar Foute Feiten ingevoerd. Twee weken per jaar gaan de derdejaars studenten in tweetallen aan de slag met een stevige fact-check die uitmondt in een publicatie (volgens het format Next Checkt in NRC Next of de fact-checks van De Correspondent). In deze workshop bespreken we aan de hand van de ervaringen met Foute Feiten de inhoudelijke en didactische kansen en uitdagingen voor onderwijs in fact-checken.

WORKSHOP 3, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. Crossmediaal Project 3XM

Door Frederik Marain, lector online media en Wouter Frateur, lector geschreven media.

Binnen ons programma hebben we een crossmediaal project (project 3XM) ingevoerd, waaraan alle studenten van het tweede jaar participeren. Zij doen dat elk vanuit hun trajectkeuze: studenten Geschreven Media, studenten online Media, studenten Radio en studenten Televisie gaan in gemengde redactiegroepen een inhoudelijk project uitwerken.
Dit opzet is vorig academiejaar tijdens het tweede semester voor het eerst uitgewerkt en uitgevoerd.
Een presentatie over hun ervaringen met en de verbeterpunten voor dat crossmediaal Project 3XM in het tweede jaar Journalistiek.

WORKSHOP 4, Howest Kortrijk. Een bootcamp Journalistiek als aftrap voor het academiejaar

Door Michel Vermeersch, lector journalistiek .

Een bootcamp Journalistiek als aftrap voor het academiejaar. Elk jaar starten onze eerstejaars hun studie met een week „bootcamp”. Die week maken ze kennis met diverse aspecten van de journalistiek via workshops. Daarbij gaat het ook om kennis en vaardigheden die soms pas in de hogere jaren van hun opleiding aan bod komen. Ze ervaren in die week al min of meer wat het is om journalist te zijn, welke attitudes en vaardigheden ze moeten bezitten of verwerven. De workshop legt uit hoe we dit precies aanpakken.

WORKSHOP 5, Fontys Hogeschool Journalistiek. FHJ Verify.

Door Monique Hamers, onderwijsontwikkelaar en docent Journalism Studies en Gemma van der Kamp, docent digitale journalistiek .

Hoe positioneer je factchecken in het hart van je journalistieke opleiding? Hoe maak je verificatie tot vanzelfsprekend onderdeel van de journalistieke ontwikkeling van je studenten? Hoe gebruik je het digitale kennen en kunnen van studenten om een verificatiecentrum neer te zetten dat bruist en van hen is? FHJ-docenten Gemma van der Kamp en Monique Hamers ontwikkelden een plan hiervoor dat vanaf dit studiejaar wordt uitgerold. We kijken uit naar jullie feedback op onze plannen.

WORKSHOP 6, School voor de Journalistiek Utrecht. De Hyper Local Classroom

Door Judith Popken.

 De Hyper Local Classroom–nieuw eerstejaarsprogramma in Utrecht

Het nieuwe eerste jaar waarin het onderwijs helemaal geïntegreerd wordt aangeboden in een HyperLocalNewsroom. Iedere eerstejaarsgroep (28 studenten) maakt een hyperlocal voor een middelgrote gemeente in de buurt van Utrecht.

 

WORKSHOP 7, Windesheim Zwolle. Fact-checking is dood, leve fact-checking!

Door Thomas van Boeschoten en Marijke van den Berg.

Met de opkomst van sociale media is er steeds meer vraag naar, maar ook aanbod van, fact-checks. Nu steeds meer mensen feiten “checken”, niet zelden vanuit een bepaald referentiekader of politieke kleur, rijst de vraag wat deze fact-checks nog waard zijn. Bestaat er eigenlijk wel zoiets als fact-checking, als we niet eens weten welke feiten relevant zijn (en welke niet)? Hoe is het mogelijk dat een coherente verzameling van correcte feiten samen tot een onjuist verhaal kunnen leiden? Welke rol speelt de toenemende beschikbaarheid data, maar ook datawijsheid, hierin? Thomas Boeschoten analyseert hoe fact-checking op verschillende niveau’s plaats kan vinden en bevraagt hierbij onze notie van fact-checking en hoe de opkomst van sociale media steeds meer druk op dit proces legt. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat journalisten het verschil herkennen tussen een platte feitencheck en diepergaande research om de complexiteiten van de hedendaagse realiteit te kunnen becommentariëren?

WORKSHOP 8, Thomas More Mechelen. ‘’Flair on Air, Thomas More on the Floor’’

Door Jeroen Franssens, radiodocent 

‘’Flair on Air, Thomas More on the Floor’’
Een radioproject met flair van Thomas More in Mechelen.
Het project houdt in dat studenten – na een briefing over het doelpubliek van Flair en de inhouden die Flair wil aanreiken – op zoek gaan naar voor Flair interessante onderwerpen, die ze uitwerken in een radioprogramma met reportages en interviews. Ze maken het programma in de radiostudio van Flair, begeleid door een radiomaker van Flair. Die laatste geeft (samen met de radiodocent) de studenten feedback en bepaalt wat geschikt is om op de website van Flair te posten.

WORKSHOP 9, Erasmushogeschool Brussel. ‘Tease The Teacher.

Door Peter Mast, docent journalistiek.

Al enkele jaren schuim ik het internet af opzoek naar applicaties en softwareprogramma’s die nuttig kunnen zijn voor docenten en/of journalisten.
Tijdens ‘Tease The Teacher’ stel ik graag enkele vondsten voor.

WORKSHOP 10, Plagiaat (deze bijeenkomst duurt van 13.30 uur tot 15.15 uur)

Door Theo Dersjant, docent journalistiek .

We hebben er allemaal mee te maken: met de vraag hoe we authenticiteit van het werk van onze studenten kunnen monitoren. In deze werkgroep worden ervaringen en methodes uitgewisseld. Wat is een succesvolle aanpak van het gevaar dat studenten die onder druk staan, over de ethische schreef gaan? Hoe te sanctioneren? Wat kunnen we van elkaar leren? En: is samenwerking in deze zinvol?

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.